torsdag den 29. november 2012

Er du et ordentligt menneske?

Hvad vil det sige at være et ordentligt menneske? Underligt spørgsmål at stille, vil nogen mene. Det er da bare at opføre sig ordentligt? Ja, men hvad er det så? Er det så entydigt?

Det mener jeg absolut ikke, det er. I dag hvor alt er til debat, er også ordentligheden relativ og underlagt individuelle værdier. Hvis der overhovedet er tale om overvejede værdier, og ikke bare en kulturtradition, man flyder med - fra sit land, sin religion, sin politiske overbevisning, sin ideologi, sine fagfæller.
Eksempler:
- En morder bør straffes med dødsstraf, og hvis det er en særlig grusom morder, bør han smage tortur før han dør.
- Vi skal ikke behandle "dem" bedre, end de ville behandle os, hvis vi boede i deres land.
- Selvtægt er i orden, vores retssystem er for svagt.
- "De" skal bare ud af landet, hvis de ikke opfører sig ordentligt!

Hævn og vrede er de bærende kræfter i ovenstående udsagn. Og lovene gælder ligesom ikke for alle. Ikke desto mindre hævder mange "ordentlige" mennesker disse synspunkter.

Eksempler:
- Jeg har RET til at få opfyldt mine behov, og RET til at sige nej til ting, jeg ikke har LYST til.
- Jeg vil ikke flytte for at få et arbejde
- Jeg vil ikke tage et arbejde udenfor det, jeg er uddannet til
- Hvis jeg skal betale mere i skat, flytter jeg min virksomhed til udlandet
- Jeg vil ikke rette mig efter landets love, hvis jeg selv synes, de er forkerte

Individualisme og manglende solidaritet kan være overskrifter her. Men det er da vi ordentlige mennesker, der udtaler os således.

Eksempler:
-  Jeg skal have uddannelse, jeg skal frem i verden, jeg skal skabe karriere, og det er min egen fortjeneste, derfor er lønnen også min egen, og jeg skal sørge for at betale mindst muligt i skat.
- Jeg skal have flest mulige fradrag. Jeg er ikke bange for at fifle lidt med skatten, for den er alt for høj.
- Man er da et fjols, hvis man ikke tjener noget sort, eller benytter sig af sort arbejde.

Først mig selv, og så mig selv, og så måske min næste, og så mig selv en gang til. Hører de fleste af vi ordentlige danskere ikke til indenfor denne kategori? Og denne kategori er endda højt besunget p.t., for den holdning skaber vækst - et af tidens mantraer. Nåe nej, ikke det sorte arbejde, måske!

De gammeldags dyder: Ordholdenhed, ansvarlighed og ansvarsbevidsthed, pligtopfyldenhed, social bevidsthed og solidaritet, ærlighed, redelig, sandhed i ord og gerning, høflighed, hjælpsomhed, at yde efter evne og nyde efter behov, at alle har lige ret for loven, er ordentlighed.

Men ja, de er oldgamle. Og ikke gangbare i vor moderne verden. Nærmest lidt til at grine af.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar